FAQ

Welkom bij onze veelgestelde vragen (FAQ) pagina. We begrijpen dat je wellicht vragen hebt over onze diensten en hoe we je het best kunnen ondersteunen. Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen. Ons doel is om jou zo goed mogelijk te voorzien van informatie en eventuele onduidelijkheden weg te nemen. Staat jouw vraag er niet tussen? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen.
Het is zowel mogelijk om via direct contact als via een verwijzer contact met ons op te nemen. Vervolgens plannen wij geen intakegesprek, maar een kennismakingsgesprek. We vinden het belangrijk om goed kennis te maken. Je kunt immers pas een juiste beslissing maken als je weet wie we zijn, wat we doen en wat onze aanpak is. Voelt het goed en wil je graag met ons in zee? Dan gaan wij in gesprek met de gemeente om te kijken hoe de begeleiding eruit komt te zien. Bij een akkoord, starten we met het begeleidingsproces en gaan we dieper op de inhoud in.
Nee, er zijn geen wachtlijsten. Door onze flexibele mate van inzet, is er tot op heden geen sprake van wachtlijsten. Wij geloven erin dat we door middel van onze inzet een snelle start kunnen maken. De enige wachttijd die er is, heeft te maken met dat alle betrokken partijen akkoord moeten geven. Als dit akkoord er is, kunnen we starten met het begeleidingsproces.

De term “gecontracteerde zorgaanbieder” geeft aan dat wij als zorgverlener een contract hebben met een gemeente. Dit houdt in dat wij afspraken hebben gemaakt over het leveren van begeleiding, de kwaliteit hiervan en de tarieven die hiervoor in rekening gebracht mogen worden.

Er zijn geen kosten. Binnen elke gemeente waar Bundel Zorg een gecontracteerde aanbieder is, is de gemeente verantwoordelijk voor de kosten. De tarieven die de gemeente hanteert, zijn dezelfde als die wij hanteren. Dit geldt tevens voor de administratie. Er zijn ook gemeenten waar we geen gecontracteerde aanbieders zijn. Daarin kunnen we bijvoorbeeld een maatwerkvoorziening aangaan. Dit betekent dat de gemeente een speciaal contract op maat maakt voor de cliënt in samenwerking met Bundel Zorg. Ook is het mogelijk om een PGB aan te gaan. Als je een PGB toegewezen krijgt is het noodzakelijk dat je zelf in staat bent om de administratie van de PGB te hanteren. Ook hierin hanteren we de tarieven die de gemeente vaststelt. Dit valt allemaal onder de jeugdwet. Bij de WMO werkt het in principe hetzelfde. Als je een dienst van de WMO krijgt is het wel verplicht een eigen bijdrage te betalen aan het CAK. Dit is een kleine bijdrage die je betaalt zolang je begeleiding vanuit de WMO ontvangt.

Dit verschilt per cliënt. Voor het begeleidingstraject begint wordt dit afgestemd. De afstemming is tussen de gemeente, Bundel Zorg en het gezin. Samen gaan we kijken hoe lang de begeleiding nodig is, inclusief evaluatiemomenten. Aan het eind van het begeleidingstraject gaan we kijken waar we op dat moment staan. Als we merken dat er nog hulpvragen liggen, kan het traject verlengd worden. We spreken dan een nieuwe termijn af. Bundel Zorg bepaalt nooit wanneer een begeleidingstraject stopt. Dit gebeurt altijd in overleg met de cliënt.

Ja. er is een intern vertrouwenspersoon aanwezig waar cliënten terecht kunnen. Cliënten kunnen zich ook altijd richten op de cliëntenraad. Zij geven advies over onderwerpen die voor cliënten van belang zijn. Als er vragen of vertrouwensproblemen zijn, is er altijd een mogelijkheid om gebruik te maken van onafhankelijke cliëntondersteuners binnen de gemeente.

Ja, er is een klachtenprocedure. Als er problemen zijn of als er ontevredenheid is, kan er een klachtenprocedure worden gestart. Een klacht indienen kan via deze link. Op deze website vind je alle informatie die je nodig hebt met betrekking tot de klachtenprocedure.

Een andere vraag?

We hopen dat onze veelgestelde vragen je een duidelijk beeld geven van onze dienstverlening. We streven ernaar om jou en je gezin de best mogelijke ondersteuning te bieden. Heb je een vraag die niet tussen onze veelgestelde vragen staat, of heb je verdere toelichting nodig? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Wij staan klaar om je te helpen en onduidelijkheden weg te nemen.

Een andere vraag?

We hopen dat onze veelgestelde vragen je een duidelijk beeld geven van onze dienstverlening. We streven ernaar om jou en je gezin de best mogelijke ondersteuning te bieden. Heb je een vraag die niet tussen onze veelgestelde vragen staat, of heb je verdere toelichting nodig? Aarzel dan niet om contact op te nemen. Wij staan klaar om je te helpen en onduidelijkheden weg te nemen.