FAQ
Hoe ziet de aanmelding eruit?
Zijn er wachtlijsten?
Is de zorg een gecontracteerde aanbieder en wat houdt dat in?
De term “gecontracteerde zorgaanbieder” geeft aan dat wij als zorgverlener een contract hebben met een gemeente. Dit houdt in dat wij afspraken hebben gemaakt over het leveren van begeleiding, de kwaliteit hiervan en de tarieven die hiervoor in rekening gebracht mogen worden.
Wat zijn de kosten en op welke manier wordt de begeleiding gefinancierd?
Er zijn geen kosten. Binnen elke gemeente waar Bundel Zorg een gecontracteerde aanbieder is, is de gemeente verantwoordelijk voor de kosten. De tarieven die de gemeente hanteert, zijn dezelfde als die wij hanteren. Dit geldt tevens voor de administratie. Er zijn ook gemeenten waar we geen gecontracteerde aanbieders zijn. Daarin kunnen we bijvoorbeeld een maatwerkvoorziening aangaan. Dit betekent dat de gemeente een speciaal contract op maat maakt voor de cliënt in samenwerking met Bundel Zorg. Ook is het mogelijk om een PGB aan te gaan. Als je een PGB toegewezen krijgt is het noodzakelijk dat je zelf in staat bent om de administratie van de PGB te hanteren. Ook hierin hanteren we de tarieven die de gemeente vaststelt. Dit valt allemaal onder de jeugdwet. Bij de WMO werkt het in principe hetzelfde. Als je een dienst van de WMO krijgt is het wel verplicht een eigen bijdrage te betalen aan het CAK. Dit is een kleine bijdrage die je betaalt zolang je begeleiding vanuit de WMO ontvangt.
Hoelang duurt het begeleidingstraject?
Dit verschilt per cliënt. Voor het begeleidingstraject begint wordt dit afgestemd. De afstemming is tussen de gemeente, Bundel Zorg en het gezin. Samen gaan we kijken hoe lang de begeleiding nodig is, inclusief evaluatiemomenten. Aan het eind van het begeleidingstraject gaan we kijken waar we op dat moment staan. Als we merken dat er nog hulpvragen liggen, kan het traject verlengd worden. We spreken dan een nieuwe termijn af. Bundel Zorg bepaalt nooit wanneer een begeleidingstraject stopt. Dit gebeurt altijd in overleg met de cliënt.
Is er een vertrouwenspersoon?
Ja. er is een intern vertrouwenspersoon aanwezig waar cliënten terecht kunnen. Cliënten kunnen zich ook altijd richten op de cliëntenraad. Zij geven advies over onderwerpen die voor cliënten van belang zijn. Als er vragen of vertrouwensproblemen zijn, is er altijd een mogelijkheid om gebruik te maken van onafhankelijke cliëntondersteuners binnen de gemeente.
Is er een klachtenprocedure?
Ja, er is een klachtenprocedure. Als er problemen zijn of als er ontevredenheid is, kan er een klachtenprocedure worden gestart. Een klacht indienen kan via deze link. Op deze website vind je alle informatie die je nodig hebt met betrekking tot de klachtenprocedure.